KarriereKick
Annonce

Uddannelse

Sygeplejersker i røret giver færre ventetidsminutter i Region Sjælland. Foto: Colourbox.dk

Telefon-sygeplejersker bringer ventetiden ned

Region Sjælland har høvlet af ventetiden på skadestuerne ved at sætte sygeplejersker til at vejlede patienterne.

Gipsen er blevet lagt hurtigere på armen og flængen i hovedbunden er blevet syet hurtigere på Region Sjællands skadestuer, efter sygeplejersker er begyndt at sortere i patienterne.

Ifølge regeringens nye akutudvalgsrapport, så er Region Sjælland med en gennemsnitlig ventetid på 25 minutter på skadestuerne den hurtigste af de fem regioner.

Og det skyldes især, at borgerne siden oktober 2011 har skullet ringe til en akuttelefon, hvor sygeplejersker vurderer, om borgerne overhovedet har brug for at komme ind på hospitalet – eller om de skal henvises til egen læge.

– Det er vigtigt, at patienterne bliver visiteret til det rigtige behandlingstilbud og kommer hurtigt i behandling, og vi er glade for, at vi nu har en gennemsnitlig ventetid på 25 minutter til behandlingen går i gang, siger Lars Onsberg Henriksen, koncerndirektør i Region Sjælland.

Formanden for 70.000 sygeplejersker i Dansk Sygeplejeråd, Grete Christensen, har selv siddet med i akutudvalget, der anbefaler at indføre telefonvisitation på samtlige skadestuer i de kommende år.

– Med de erfaringer, der er fra sygeplejerskevisiterede skadestuer, ser det ud til, at det giver god mening. Det giver borgerne information om, hvorvidt det er nødvendigt, at de kommer til skadestuen eller om de skal gøre noget andet. Og de får information om, hvor der er den korteste ventetid, så de kan køre derhen, siger hun.

I samarbejde med Newspaq af Oliver Batchelor

20. jun, 2012

Tagged , ,

Karrierekick

Skrevet af Karrierekick

KarriereKick er Danmarks førende webportal inden for uddannelse og karriere med særligt fokus på unge af anden etnisk baggrund end dansk

Se alle indlæg af Karrierekick →

Lignende artikler